Alpha nursing vyvinula na základě svých pozorování a také zkušeností z klinické praxe norská psychoterapeutka Mona Lisa Boyesen. Jedná se o pohled na vývojové potřeby dítěte od narození do věku zhruba 1 rok, ale i více a to z hlediska psychického vývoje a prevence narušení psychického vývoje. Svá zjištění M. L. Boyesen publikovala poprvé už v roce 1981 v časopise Journal of Biodynamic Psychology v článku The Infant & the Alpha. Vývojem zde ale nemyslíme to, jak rychle miminko začne chodit či mluvit či být schopno jiných výkonů, kterými se rodiče někdy rádi chlubí. Vývojem zde myslíme to, že základ naší dospělé osobnosti a našich vzorců chování a prožívání se vytváří v našem dětství a tak jsem velmi předurčeni tím, jak naše dětství proběhlo. A sami zase pak předurčujeme život svých dětí. Současné poznatky vývojové psychologie to říkají jasně – základní formativní perioda je od doby početí do zhruba 6-7 let, přičemž čím blíže k době porodu, tím se jedná o hlubší základy naší osobnosti. Také čím dříve ve vývoji něco neproběhlo optimálně, tím obtížněji je to ovlivnitelné později v dospělosti (např. pomocí psychoterapie). Proto je i období do 1 roku tak zcela zásadní. První rok života je základem dalšího tělesného, emocionálního a psychosexuálního vývoje. Ačkoli je organismus v okamžiku narození plně vybaven pro tělesný život, kojenec ještě zůstává ve velmi citlivém stavu, který je přímým pokračováním života před narozením. Proměna při narození tedy není ještě dokončena. Dítě potom potřebuje alespoň jednou tak dlouhý čas,cca devět měsíců až jeden rok, než se uzavřou podstatné psychické a neurofyziologické procesy přestavby.
Je tedy zcela podstatné, aby si matka/otec/pečující osoba na dítě postupně zvykali a naučili se rozeznávat, které potřeby dítě právě má a jak by je rádo mělo naplněné. Zdravé dítě by chtělo citlivou péči, něžný dotek, pocit bezpečí, klid, naplňující zážitky při kojení, lahodné sání a odpovídající vztah s rodiči. Mnozí kojenci jsou ale příliš brzy vystavování vnějším vzruchům, které je přetěžují a překážejí jim v přirozeném procesu růstu. Když jsou kojenci rušeni v naplňování svých instinktivních přání, vyvíjejí se nejprve určité stresové symptomy (jako např. koliky, nespavost, apatie, hyperaktivita, zvýšená náchylnost, syndrom nadměrně plačícího kojence atd.) a pozvolna ztrácejí svoji schopnost autoregulace. Trvalý stres v jejich organismu dále narůstá a nemůže být odbouráván. Důsledkem jsou pak narušené osobnostní vzorce projevující se až do dospělosti.
Alpha nursing tedy přináší podrobné informace, návody a tipy jak pečovat o miminko, dále o všech vývojových fázích, mimořádných stavech a instinktivních, primárních potřebách novorozence, jež jsou prevencí před ranými narušeními osobnostních vzorců. Nabízí také diagnostiku projevů poruch u dítěte nebo u matky, a vysvětluje symptomy poukazující na uzdravování dítěte.